Design and application of an early detection questionnaire in child mental health

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55414/ap.v41i1.953

Keywords:

Early detection, Early childhood, Screening instruments

Abstract

Child mental health problems are frequent, complex and can lead to developmental risk. Prevention in mental health is a collective commitment, especially on the part of the institutions that care for early childhood: the school and the pediatric office. The aim of this paper is to validate an ad hoc instrument designed for early mental health screening in early childhood. The design of the instrument, called Detectar para Prevenir- Salud Mental Infantil-25 (DxP-SMI-25, Detect to Prevent- Children's Mental Health-25), took into account previous literature and current limitations in early mental health screening. The content of the questionnaire was validated by means of expert judgment and the questionnaire was applied, together with the Ages & Statges Questionnaires: Social-Emotional-2, in order to obtain criterion validity. The designed instrument shows a good predisposition and allows a global assessment of development.

References

Andrés Viloria, C. y Fernández González, A. (2016). Las prácticas de crianza de los padres: su influencia en las nuevas problemáticas en la primera infancia. Revista de Educación Inclusiva, 9(1), 30-42.

Anglès-Virgili, N. y Vendrell-Mañós, R. (2017). Revisión de los instrumentos de cribaje en salud mental infantil del ámbito pediátrico y escolar. Apuntes de Psicología, 35(3), 159-167.

Argibay, J.C. (2006). Técnicas psicométricas: cuestiones de validez y confiabilidad. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 8, 15-33.

Carratalá, E. y Ilieva, K. (2016). Variables familiares relacionadas con el desarrollo cognitivo y comunicativo en el primer ciclo de educación infantil. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 3(1), 31-35.

Buitrago Ramírez, F., Ciurana Misol, R., Chocrón Bentat, L., Fernández Alonso, M.C., García Campayo, J., Montón Franco, C. y Tizón García, J.L. (2018). Prevención de los trastornos de la salud mental en atención primaria. Actualización PAPPS 2018. Atención Primaria, 50(1), 83-108 [DOI: 10.1016/S0212-6567(18)30364-0].

Carballal Mariño, M., Gago Ageitos, A., Ares Alvarez, J., del Rio Garma, M., García Cendón, C., Goicoechea Castaño, A. y Pena Nieto, J. (2018). Prevalencia de trastornos del neurodesarrollo, comportamiento y aprendizaje en Atención Primaria. Anales de Pediatría, 89(3), 153-161 [DOI: 10.1016/j.anpedi.2017.10.007].

de Pedro Cuesta, J., Saiz Ruiz, J., Roca, M., y Noguer, I. (2016). Salud mental y salud pública en España: vigilancia epidemiológica y prevención. Psiquiatría Biológica, 23(2), 67-73 [DOI: 10.1016/j.psiq.2016.03.001].

Escobar-Pérez, J. y Cuervo-Martínez, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6, 27-36.

Esquerda, M., Castan, A., Pera, V., Pérez, J.A. y Pifarré, J. (2018). Pediatria i salut mental infantojuvenil: claus per millorar en l’abordatge dels pacients. Pediatria Catalana, 78(2), 59-66.

Glaser, B.G. y Strauss, A.L. (1967). The discovery of Grounded Theory: Strategies for qualitative research. Chicago: Aldine.

Horwitz, S.M., Storfer-Isser, A., Kerker, B.D., Szilagyi, M., Garner, A., O’Connor, K.G., Hoagwood, K.E. y Stein, R.E.K. (2015). Barriers to the Identification and Management of Psychosocial Problems: Changes from 2004 to 2013. Academic Pediatrics, 15(6), 613-620 [DOI: 10.1016/j.acap.2015.08.006].

Lyons-Ruth, K., Todd Manly, J., Von Klitzing, K., Tamminen, T., Emde, R., Fitzgerald, H., Paul, C., Keren, M., Berg, A., Foley, M. y Watanabe, H. (2017). The Worldwide Burden of Infant Mental and Emotional Disorder: Report of the Task Force of the World Association for Infant Mental Health. Infant Mental Health Journal, 38(6), 695-705 [DOI: 10.1002/imhj.21674].

Mrazek, P.J. y Haggerty, R.J. (1994). Reducing Risks for Mental Disorders. Frontiers for Preventive Intervention Research. Washington: National Academies Press.

O’Brien, D., Harvey, K., Howse, J., Reardon, T. y Creswell, C. (2016). Barriers to managing child and adolescent mental health problems: a systematic review of primary care practitioners’ perceptions. British Journal of General Practice, 66(651), e693-e707 [DOI: 10.3399/bjgp16X687061].

Organización Mundial de la Salud. (2013). Plan de Acción sobre Salud Mental 2013-2020. Ginebra: Biblioteca de la OMS.

Polancyk, G.V., Salum, G.A., Sugaya, L.S., Caye, A. y Rohde, L.A. (2015). Annual Research Review: A meta-analysis of the worldwide prevalence of mental health disorders in children and adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56(3), 345-365. doi:10.1111/jcpp.12381

Sabrià-Pau, J. (2017). Prevención y detección precoz en la Atención Primaria pediátrica de los problemas emocionales y del comportamiento en la infancia. Pediatría Integral, 21(1), 8-14.

Squires, J., Bricker, D. y Twombly, E. (2015). Ages & Statges Questionnaires: Social-Emotional in Spanish. Baltimore: Paul Brookes.

Downloads

Published

27/05/2022

Issue

Section

Research articles

How to Cite

Anglès Virgili, N., Vendrell Mañós, R., & Andrés Vallé, A. (2022). Design and application of an early detection questionnaire in child mental health. Apuntes De Psicología, 40(1), 43-50. https://doi.org/10.55414/ap.v41i1.953

Similar Articles

11-20 of 83

You may also start an advanced similarity search for this article.