Motivational and self-concept factors implicated in academic performance at Secondary School
DOI:
https://doi.org/10.55414/ap.v39i2.901Keywords:
Motivation, Attributional style, Self-concept, Self-efficacy, Academic performanceAbstract
The aim of the present study was to evaluate the role of motivational factors and self-concept in predicting academic performance at the end of academic year in secondary school students. Results showed that perceived academic self-efficacy, attributions of academic success to one’s ability, and academic self-concept were predictive of higher levels of academic sucsess. In contrast, motivation to avoid failure, attributions of academic success to good luck, and attributions of failure to task difficulties predicted lower levels of academic success. Results also showed that attributions of academic success to one’s ability and effort, and attributions of failure to one’s ability were indirectly predictive of higher and lower academic performance, respectively, via their influence in academic self-concept. Our results point out the importance of attributional styles in the development of self-concept and their influence in academic performance in secondary school students. Keywords: motivation; attributionalDownloads
References
Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The exercise of control. Nueva York: Freeman.
Barca-Lozano, A., Almeida, L.S., Porto-Rioboo, A.M., Peralbo-Uzquiano, M. y Brenlla-Blanco, J.C. (2012). Motivación escolar y rendimiento: impacto de metas académicas, de estrategias de aprendizaje y autoeficacia. Anales de Psicología, 28(3), 848-859 [DOI: 10.6018/analesps.28.3.156101].
Barca Lozano, A., Porto Rioboo, A., Santorum Paz, R. y Barca Enríquez, E. (2005). Motivación académica, orientación a metas y estilos atribucionales: la Escala CEAP-48. Revista de Psicología y Educación, 1(2), 103-136.
Barca Lozano, A., Porto Rioboo, A.M., Marcos Malmierca, J.L. Brenlla-Blanco, J.C. y Morán Fraga, H. (2007). Estilos atribucionales del alumnado de educación secundaria con alto y bajo rendimiento escolar. Revista de Psicología General y Aplicada, 60(4), 325-345.
Bridges, K.R. (2001). Using attributional style to predict academic performance: How does it compare to traditional methods? Personality and Individual Differences, 31(5), 723-730 [DOI: 10.1016/S0191-8869(00)00174-4].
Dweck, C.S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41(10), 1040-1048 [DOI: 10.1037/0003-066X.41.10.1040].
Froiland, J.M. y Worrell, F.C. (2016). Intrinsic motivation, learning goals, engagement, and achievement in a diverse high school. Psychology in the Schools, 53(3), 321-336 [DOI: 10.1002/pits.21901].
Galleguillos Herrera, P. y Olmedo Moreno, E. (2017). Autoeficacia académica y rendimiento escolar: un estudio metodológico y correlacional en escolares. ReiDoCrea, 6, 156-169 [DOI: 10.30827/Digibug.45469].
García Legazpe, F. (2008). Motivar para el aprendizaje desde la actividad orientadora. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, Centro de Investigación y Documentación Educativa (CIDE).
García, F. y Musitu, G. (2014). AF5. Autoconcepto Forma 5 (4ª Ed.). Madrid: TEA Ediciones.
García-Fernández, J.M., Inglés, C.J., Torregrosa, M.S., Ruiz-Esteban, C., Díaz-Herrero, A., Pérez-Fernández, E. y Martínez-Monteagudo, M.C. (2010). Propiedades psicométricas de la Escala de Autoeficacia Percibida Específica de Situaciones Académicas en una muestra de estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoria. European Journal of Education and Psychology, 3(1), 61-74 [DOI: 10.30552/ejep.v3i1.51].
González Fernández, A. (2005). Motivación académica. Teoría, aplicación y evaluación. Madrid: Pirámide.
González, R., Mendiri, P. y Arias, A. (2002). Una aproximación a las variables predictoras del rendimiento académico en estudiantes de secundaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 13(2), 223-235 [DOI: 10.5944/reop.vol.13.num.2.2002.11597].
González-Pienda, J.A. (2003). El rendimiento escolar. Un análisis de las variables que lo condicionan. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 7(8), 247- 258.
González-Pienda, J.A., Núñez Pérez, J.C., González-Pumariega, S. y García García, M.S. (1997). Autoconcepto, autoestima y aprendizaje escolar. Psicothema, 9(2), 271-289.
Komarraju, M. y Nadler, D. (2013). Self-efficacy and academic achievement: Why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter? Learning and Individual Differences, 25(1), 67-72 [DOI: 10.1016/j.lindif.2013.01.005].
Lemos, M.S. y Veríssimo, L. (2014). The relationships between intrinsic motivation, extrinsic motivation, and achievement, along elementary school. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 112, 930-938 [DOI: 10.1016/j.sbspro.2014.01.1251].
Marsh, H.W. y Martin, A.J. (2011). Academic self-concept and academic achievement: Relations and causal ordering. British Journal of Educational Psychology, 81(1), 59-77 [DOI: 10.1348/000709910X503501].
Miñano, P. y Castejón, J.L. (2011). Variables cognitivas y motivacionales en el rendimiento académico en Lengua y Matemáticas: un modelo estructural. Revista de Psicodidáctica, 16(2), 203-230.
Núñez, J.C. (2009). Motivación, aprendizaje y rendimiento académico. Actas do X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia (pp. 41-67). Braga: Universidade do Minho.
Núñez Pérez, J.C. y González-Pienda, J.A. (1994). Determinantes del rendimiento académico. Variables cognitivo-motivacionales, atribucionales, uso de estrategias y autoconcepto. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
Pajares, F. y Schunk, D.H. (2001). Self-beliefs and school success: Self-efficacy, self-concept, and school achievement. En R.J. Riding y S.G Rayner (Eds.), Perception(pp. 239-266). Londres: Ablex Publishing.
Palenzuela, D.L. (1983). Construcción y validación de una Escala de Autoeficacia Percibida Específica de Situaciones Académicas. Análisis y Modificación de Conducta, 9(21), 185-219 [DOI: 10.33776/AMC.V9I21.1649].
Pérez González, F. (2010). La motivación para aprender. ¿Qué es y por qué es importante mejorarla? En E. Vidal-Abarca, R., García Ros y F. Pérez González (Coords.), Aprendizaje y desarrollo de la personalidad (pp. 139-168). Madrid: Alianza Editorial.
Platt, C.W. (1988). Effects of causal attributions for success on first-term college performance: A covariance
structure model. Journal of Educational Psychology, 80(4), 569-578 [DOI: 10.1037/0022-0663.80.4.569].
Preacher, K.J. y Hayes, A.F. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior Research and Methods, 40(3), 879-891 [DOI: 10.3758/BRM.40.3.879].
Ramudo Andión, I., Barca Lozano, A., Brenlla, J.C. y Barca Enríquez, E. (2017). Metas académicas, atribuciones causales y género: su determinación en el rendimiento académico del alumnado de bachillerato. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Vol. Extr. 01 (XIV CIG-PP, XIV Congreso de Psicopedagogía. Área 1: Aprendizaje, Memoria y Motivación), 143-147 [DOI: 10.17979/reipe.2017.0.01.2436].
Rucker, D.D., Preacher, K.J., Tormala, Z.L. y Petty, R.E. (2011). Mediation analysis in social psychology: Current practices and new recommendations. Social and Personality Psychology Compass, 5(6), 359-371 [DOI: 10.1111/j.1751-9004.2011.00355.x].
Schunk, D.H., Pintrich, P.R. y Meece, J.L. (2008). Motivation in education. Theory, research, and applications (3rd Ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Shavelson, R.J., Hubner, J.J. y Stanton, G.C. (1976). Self-concept: Validation of construct interpretation. Review of Educational Research, 46(3), 407-441 [DOI: 10.3102/00346543046003407].
Steinmayr R., Meißner A., Weidinger A.F. y Wirthwein L. (2014). Academic achievement. Oxford Bibliographies [DOI: 10.1093/OBO/9780199756810-0108].
Tiggemann, M. y Crowley, J.R. (1993). Attributions for academic failure and subsequent performance. Australian Journal of Psychology, 45(1), 35-39 [DOI: 10.1080/00049539308259116].
Valle, A., Núñez, J.C., Cabanach, R.G., Rodríguez, S., González-Pienda, J.A. y Rosário, P. (2008). Capacidad predictiva de las metas académicas sobre el rendimiento en diferentes áreas curriculares. Revista Latinoamericana de Psicología, 40(1), 111-122.
Veas, A., Castejón, J.L., Miñano, P. y Gilar-Corbí, R. (2019). Actitudes en la adolescencia inicial y rendimiento académico: el rol mediacional del autoconcepto académico. Revista de Psicodidáctica, 24(1), 71-77 [DOI: 10.1016/j.psicod.2018.11.001].
Weiner, B. (1992). Human motivation: Metaphors, theories, and research. Newbury Park, CA: Sage.
Wigfield, A. y Wentzel, K.R. (2007). Introduction to motivation at school: interventions that work. Educational Psychologist, 42(4), 191-196 [DOI: 10.1080/00461520701621038].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 APUNTES DE PSICOLOGÍA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.